God soppa...

...jag är en sparande korp på recept.
Har en HEL DEL sparade.
Igår ville jag göra något nytt.
Plockade fram detta recept.

Fisksoppa

1/2 torskblock, skuret i kuber
3 laxfiléer, skurna i kuber
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 burk räkor i lag
1 burk outspädd tomatsoppa (ca 500 g)
3 dl vispgrädde
1 1/2 dl vatten
1/2 dl finklippt dill
salt & vitpeppar

Hacka lök och vitlök och låt det fräsa i lite smör i en kastrull. Häll på vatten och grädde och koka upp.
Lägg i fisken och låt sjuda på medelvärme 5-10 min (beroende på storlek) tills fisken är färdig.
Häll på tomatsoppan och hackad dill.
Smaka av med salt & peppar och låt puttra en liten stund.
Häll i räkorna och låt dem bli varma.
Gott att servera med aioli i soppan.



Är man riktigt seriös kan man göra Aiolin själv.

Recept på aioli:
1 äggula
1 tsk vitvinsvinäger
1 tsk dijonsenap
en gnutta salt
2-3 vitlöksklyftor
ca 2 dl neutral olja (tex rapsolja)

Blanda äggula, vinäger, senap och salt i en bunke. Vispa med elvisp och tillsätt oljan.
Börja droppvis och häll sedan i en fin stråle. Vispa vispa vispa tills all olja är i och det har blivit en tjock majonnäs. Tillsätt en gnutta vatten (1/2-1 msk ungefär) och vispa lite till så blir den lite lösare och vitare.
Pressa i vitlöken och låt aiolin stå och dra i kylen en stund.

Jag fuskade och köpte min på flaska.
Jag tog även hela torskblocket och ökade på mängden grädde till 4 dl.
Krämigt och gott.

Serverade soppan med dill och räkor som garnering.
Bjöd på rostat Lchf bröd till detta.
Supersmarrigt.

Kan rekommenderas!